Lapino SkryniaLapino Skrynia
Menu

  • Apie programą
  • Straipsnių skrynia
  • Webinarai
  • Apie mus

KOKIUS SAVO MOKYTOJUS PRISIMENATE?

KOKIUS SAVO MOKYTOJUS PRISIMENATE?Skaitymo laikas: 6 minutės psichologinės higienos

Mūsų mokyklose ir universitetuose būti pagirtam už tai, kad kažką darai geriau, nei vakar – tai labai retas atvejis. Tyrimai, daug kartų daryti psichologų, patvirtino: kai mokiniams netgi užkeliami pažymiai, jie iš tikrųjų ima mokytis geriau. Nes jiems vystosi motyvacija tai daryti. Mūsų mokytojai kažkodėl šito nežino, tik aikčioja: kodėl tu toks gabus, bet tingi?

Nuostabi sistema egzistuoja mūsų mokyklose ir universitetuose. Ši sistema labai išaiškėja, kai mokiniai ir studentai laiko egzaminus, gina bakalaurinius darbus bei priduoda projektus. Vargsta, naktimis nemiega, šeimos narius prie kompiuterių laiko… ir gauna skeptiškas dėstytojų bei mokytojų minas ir vos ne vos – septynetus.

Žinoma, pasitaiko mokinių nedirbančių. Ir studentų, savo darbus nuperkančių už kelis šimtus ar daugiau eurų. Tačiau kai gabius ir pagirtinus vaikus bei jaunuolius ima “sodinti”- skaudu pasidaro. Ir ne tik dėl to, kad tai gali būti tavo šeimos nariai. O dėl to, kad sistema, pagal kurią vertina universitetas ar mokykla savo mokinius stebina savo psichologiniu neraštingumu.

Mūsų mokyklose ir universitetuose būti pagirtam už tai, kad kažką darai geriau, nei vakar – tai labai retas atvejis. Tyrimai, daug kartų daryti psichologų, patvirtino: kai mokiniams netgi užkeliami pažymiai, jie iš tikrųjų ima mokytis geriau. Nes jiems vystosi motyvacija tai daryti. Mūsų mokytojai kažkodėl šito nežino, tik aikčioja: kodėl tu toks gabus, bet tingi? O kas atsitiktų, jei mokytoja neuždavinėtų šio klausimo, o imtų ir pagirtų tingintį moksleivį: „matai, šiandien tu geriau uždavinį padarei – užsitarnavai daugiau“?

Mokytojas, peržiūrėjęs mano dukros projektą apie miesto oro užterštumą, nepaliko jai motyvo toliau rašyti projektus gerai. Jis neklausė, iki kelintos valandos ryto ji suvedinėjo duomenis į „Exelį“, nesiteiravo, kiek ji praleido gatvėje, skaičiuodama pravažiuojančias mašinas. Jis su skeptiška veido išraiška pažiūrėjo darbą ir parašė septynis. Nes mano dukra neturi labai darbščios reputacijos. Netgi jos sesuo, šiaip  gana skeptiškas žmogus, nustebo – aiškiai darbas neįvertintas. Ir pridūrė: „Tu ką, tėveli, nežinai, kaip mokytojai žemina moksleivius, kaip jie neįvertina mokinių?“, „Ar visi mokytojai ?“, „Na ne, štai rusų kalbos mokytoja mane giria“ – prisiminė dukra.

Tiesa, nepagalvokite, kad dukra man skundžiasi. Ne, ji labai savikritiškai pasakė: „ai, apsiramink, tėveli, kiti mokiniai dirbo daugiau už mane“. Ji nekaltina mokytojų. Kaltinu aš, ir ne mokytojus, o sistemą.

Paklausęs savęs, kokius mokytojus aš labiausiai atsimenu iš mokyklos laikų, aš supratau, kad labiausiai man įsiminė du. Literatūros mokytoja, kuri girdavo mano rašinius, ir fizinio lavinimo mokytojas. Tinklinio sekcijos treneris, kuris mane vieną valandą per treniruotę stebėjo ketvirtoje klasėje, pasakė : „gali  daugiau nebeateiti“. Nesisekdavo man nei sportas, nei fizinis, uždusdavau. Ir noro treniruotis nebuvo jokio. Dešimtoje klasėje mokyklos fizinio lavinimo mokytojas pastebėjo, kad man reikėtų bėgioti, ir per metus aš pradėjęs bėgioti krosus – tapau vienas iš geresnių bėgikų. O drauge ir prisitraukimų daugiausiai padarydavau. Kodėl? Todėl, kad mokytojas mane gyrė – netgi buvo paprašęs mažiukams pamoką pravesti. Ir man atsirado motyvas būti geresniu. Šis motyvas padėjo man mokyklą su aukso medaliu baigti. O universitetą – su raudonu diplomu.

Dėstytojai, kuriems mano žmona socialinių mokslų fakultete gynė bakalaurinį apie vyrų smurtą prieš moteris, kažkodėl šito nežinojo. Žmona gavo labai gerą vadovės įvertinimą. O štai per gynimą dėstytojai neįvertino nei  vadovės pagyrų, nei grupiokių aukštos nuomonės apie žmonos gabumus. Nesvarbu, kad savaičių savaitėmis ji sėdėdavo prie kompiuterio, bėgiodavo po moterų pensioną ir dalindavo anketas. „Per mažai tiriamųjų, per plačios išvados“ – toks buvo verdiktas – o tiriamųjų buvo lygiai tiek, kiek nurodė darbo vadovė. Ir – septintukas. Tiesa, apie smurtą dėstytojas  uždavė žmonai genialų klausimą: „o ką, moterys prieš vyrus nesmurtauja?“. Grįžusi namo žmona verkė. Ji to nesitikėjo. Kitą dieną ji aprimo, juolab buvo panašu, kad vertino ne studentus, o darbo vadovus. Vertino – o ne skatino.

Taigi, ką mes turime? Įsižeidusį psichoterapeutą O. Lapiną, kurio dukros ir žmonos nevertina priekabūs dėstytojai? Tačiau nepaisant mano įsižeidimų, aš noriu pastebėti, kai kuriuos man pasirodžiusius dalykus. Ir, kas įdomu, persižegnojus šie pasirodymai nenyksta.

Pirma: sistema, kuri šiuo metu egzistuoja man žinomose ir šiaip gerbiamose mokymo įstaigose – tai vis ta pati sena tarybinė vertinanti sistema. Ji suskirsto mokinius ir studentus į kategorijas: geri, vidutiniai, silpni. Ir tuomet, kai studentas ar mokinys įgyja tam tikrą reputaciją, dėstytojai ir mokytojai rašo jam patvirtinančius šią reputaciją pažymius. Iš esmės jų vertinimai tokie: „aš rašau tau tiek, ko tu vertas“. (Vertas mano, dėstytojo,  akimis, žinoma)

Antra: sistema neatlieka to, kam ji ir sukurta – ji nepalaiko pastangų ir siekimo tobulėti. Toks siekimas grįstas gana paprasta taisykle: žmogus daro noriai ir gerai tai, kame jaučia progresą. Jei kažkas daro šiandien viena klaida mažiau, nei vakar, dėstytojas turi tai pastebėti. Aš įsitikinau, kad tokiu būdu galima ir  imbicilą  išmokyti rašyti – pats  dariau tai, dirbdamas psichiatrinėje ligoninėje.

Trečia: „Reiklus“, bet nesakantis mokiniams daugiau gerų dalykų, nei jie šiandien nusipelnė, dėstytojas, mano akimis žiūrint, yra negabus dėstytojas. Gal jis gabus mokslininkas, gal turi užaštrintą teisybės jausmą. Tačiau geras dėstytojas, mano akimis, yra ne tiek reiklus, kiek pozityvus. Jis yra toks, po kurio pamokų  mokiniai  nori ateiti vėl ir vėl. Mitas apie „žiaurų ir reiklų“, ir labai teisingą dėstytoją – tai analogija „griežtą ir per užpakalį mušantį tėvelį“ prisimenančių  žmonių. Kaip vadinasi mušimo nostalgiją jaučiantys žmonės – jūs žinote patys.

Mano akimis žiūrint, verkti verčiantis mokytojas ar dėstytojas demonstruoja sadistinį elgesį ir atbaido mokinius nuo savo dalyko.  Mokykla ir universitetai – ne vienam žmogui stresą kelianti ir nemėgiama vieta. Mano akimis, tai pedagogikos iškraipymas.

Ketvirta: galima tikėti ar netikėti nuomonėmis. Tačiau negalima ignoruoti mokslo. Psichologija – mokslas, ir jei ji sako, kad žmonės mokosi geriau giriami – reikia taip ir daryti. Štai mūsų pažįstamų atvejis. Lietuvių berniukas M. su mama atvažiuoja į Jungtines Valstijas. Gyventi ir mokytis. Kalbos beveik nemoka. Ir per anglų kalbos kontrolinį padaro penkiasdešimt šešias klaidas. Po kelių dienų – pakartotinas kontrolinis – penkiasdešimt keturios klaidos. Ir ką jūs manote? Mokytoja apačioje parašo: ”Šaunuoli, M, klaidų padarei dviem mažiau!” Ir štai dabar praėjus metams, M.- labai geras mokinys klasėje.

“Tad tegul visi tokie ir  važiuoja į Valstijas!”- sušuks supykę pedagogai.- Ar jūs žinote, kokie mūsų dideli krūviai ir maži atlyginimai? Žinome. Pats esu dėstytojų šeimoje augęs ir esu vieno universiteto dėstytojas. O dėl važiavimo į užsienį- jau daug taip ir daro. Na nevertina čia pastangų- suprantate? Reputacija mūsų ne ta.. Tačiau nedidelis žingsnis į progresą yra. Jei jau stojančiųjų  skaičiai auga.

autorius Olegas Lapinas.

Patiko straipsnis? Gali pasidalinti su draugais:
44
Pasidalinimai
DalintisPrenumeruoti straipsnius
Užsiprenumeruokite lietuvių psichoterapeuto Olego Lapino parengtus straipsnius psichologinės sveikatos temomis, tobulėkite, lavėkite ir pajuskite gyvenimo pilnatvę. Norėdami, kad "psichologiniai dantų šepetukai" pasiektų Jūsų pašto dėžutę įveskite savo el. pašto adresą:
7 savaitės iki gyvenimo pilnatvės. Sužinok daugiau apie Lapino skrynios programą:
Apie Lapino skrynią

Share this post

Susiję įrašai

blank

2023-02-17

AR ĮMANOMA NEPARSINEŠTI NAMO DARBO PROBLEMŲ?

Teoriškai darbo problemas reikėtų palikti darbe. Praktiškai mes nešame jas į namus. O kur dar? Namai sukurti tam, kad būtų gyvenimo buferiu. Prisiminkime techniką....

Skaityti straipsnį
blank

2023-02-13

KAI VAIKAS “TIESIOG SUĮŽŪLĖJĘS”

Dažnai motinai ar tėvui pažįstama tokia situacija. Jūs tikitės iš vaiko, kad jis kažką darys teisingai. Kad jis ruoš pamokas, laikysis higienos, laiku eis miegoti ir...

Skaityti straipsnį
blank

2023-02-06

KOKIA JŪSŲ SANTYKIŲ BUHALTERIJA?

Mes įpratome prie piniginių atsiskaitymų. Mes mokame už žemę, vandenį, ugnį ir elektrą. Už visas gamtos stichijas. Tik kad už oro stichiją dar nemokame. Tačiau ar...

Skaityti straipsnį

Naujausi įrašai:

  • AR ĮMANOMA NEPARSINEŠTI NAMO DARBO PROBLEMŲ?

  • KAI VAIKAS “TIESIOG SUĮŽŪLĖJĘS”

  • KOKIA JŪSŲ SANTYKIŲ BUHALTERIJA?

  • AR LEIDI SAU BŪTI LAIMINGA?

  • AR PILDOSI MŪSŲ SVAJONĖS?

Tags

#laimė #ego #pastovusisAŠ #laisvalaikis #pirkimas #įprotis #meilė #santykiai #emocijos #moteris #vyras #melas #vaikystė #saviugda Emocijos Jausmai Nerimas

Mes gyvename kokybiškiau, kai patiriame mažiau bereikalingo nerimo:

Apie programą

Prenumeruokite Lapino skrynios straipsnius ir naujienas:

Skaitykite lietuvių psichoterapeuto Olego Lapino parengtus straipsnius psichologinės sveikatos temomis, tobulėkite, lavėkite ir pajuskite gyvenimo pilnatvę.


    © 2015 - 2018 Lapino Skrynia, Visos teisės saugomos.

    Siekiant pagerinti naršymo kokybę, šiame puslapyje yra naudojami slapukai. Toliau naršydami Jūs sutinkate su slapukų naudojimu. Sutinku
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Non-necessary
    Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
    SAVE & ACCEPT